Vil du synge store verk med kor og orkester?

Det er en magisk opplevelse å være med å fremføre store verk

når klangen i instrumentene stemmer med sangen
og publikum hengir seg til musikken,
når du kjenner på gleden over den vakre musikken
som du selv er med å levere.

Vil du være med å oppleve dette?

og også synge et bredt a cappella-repetoar?
Legg inn din epostadresse, så sender vi informasjon om neste mulighet.

Vi ønsker spesielt velkommen studenter fra universitetene.

Få mange gode venner

Sosialt

Koret har et godt sosialt miljø. Vi har tid til hyggelig fellesskap i pausen og til og med kake. Etter øvelsen samles gjerne en gjeng på et lokalt serveringssted for enda mer givende samvær.

Mange vennskap er skapt i koret og videreføres også utenom koret. Flere har dannet par og har giftet seg. Andre har reist halve verden rundt sammen.

Ca. hvert annet år drar koret på turne til utlandet med gode opplevelser både musikalsk og sosialt. Heriblant Caen, Frankrike (2013), Gotland, Sverige (2014), Kärrbackstrand, Sverige (2016), Vilnius, Litauen (2017), Brussel, Belgia (2018).

Koret holder fest hvert år i november og jubileumsfest hvert 5. år, og vi feirer oss selv ordentlig.

Øvelser

Vi har øvelser i Festsalen i 3. etasje på Oslo katedralskole hver tirsdag fra kl. 18.30 til kl. 21.00.

Konserter

Vi har 8-10 opptredender/konserter hvert år, varierende i størrelse fra en håndfull sanger ved Universitetets seremonier til egne konserter med store musikalske verk og fullt orkester. Vi har gjerne 1-2 konserter i utlandet når vi er på turne.

Prøvesang

Prøvesangen foregår på slutten av en ordinær øvelse. Vi inviterer deg til å bli med på øvelsen, så du kan bli kjent med oss.

Prøvesangen varer 5-10 min og består i at du
- synger noen toner opp og ned for omfang og klang,
- gjentar noen toner og intervaller for musikalske hukommelse,
- synger en kort selvvalgt sang eller et vers eller en korstemme du har sunget før.

Nervøsitet er ikke noe å bekymre seg for. Det er helt vanlig. Dirigenten hører gjennom nervøsiteten og den er ikke avgjørende for resultatet.

Prøvesangen er for å kartlegge hva slags stemme du har og sjekke om den passer for vårt kor. Den skal naturligvis også sikre at du blir plassert i riktig stemmegruppe. Din musikalske bakgrunn er aktuell, da det er nødvendig med noe sang- og notekunnskap.

Tilbud om medlemsskap avhenger av resultat på prøven og også om vi har plass i den aktuelle stemmegruppen. Har vi mange søkere, kan det bli aktuelt med venteliste.

Om oss

AKF er Universitetet i Oslos offisielle blandede kor, og en stor del av korets virksomhet er å synge store verk med kor og orkester. Fra tid til annen fremfører vi klassikere som Mozarts Requiem, Bach’s h-moll-messe og Juleoratoriet, Brahms Requiem osv. Notekunnskap er viktig for å følge med i øvingsprosessen. Ellers synger vi et variert a capella-repertoar og legger vekt på både fleksibilitet og variasjon i stemmebruken.

Akademisk Korforening er et stort kor med godt kunstnerisk nivå og et hyggelig sosialt miljø. Vi er alltid interesserte i å komme i kontakt med sangere til samtlige stemmegrupper.

Koret har en aldersgrense på 55 år. Det innebærer at vi ikke tar opp nye medlemmer som er over 55 år og sjelden tar inn nye medlemmer over 45 år. Unntak kan gjøres for dyktige sangere med korerfaring.

Har du lyst å bli med i Akademisk Korforening?

Legg inn epostadressen din, så sender vi informasjon om opptak og neste mulighet

privacy Vi respekterer ditt privatliv og vil aldri sende deg spam